About the mystery of Katie King

Collected research literature for detectives.

Spiritualistisk kyrkohistoria: Mysteriet Katie King. Är detta det slutgiltiga beviset för "himlens" och "andevärldens" realitet? Del 2

Publicerad 2022-02-19 16:03:49 i Allmänt,

Jag skall nu anföra några flera vittnesmål om Katie Kings överjordiska skönhet, från flera vittnen:
 
Epes Sargent skriver: "The exceeding whiteness of the drapery with which Katie came clothed was always noticeable; reminding the Scriptural reader of that passage in Mark: "His raiment became shining, exceeding white as snow, so as no fuller on earth can white them."(från boken "The proof palpable of immortality", kap.8, s. 102) 
 
Exceeding betyder "övermåttan" på svenska. Hennes skrud hade alltså en övermåttan vithet. Ja, Katie King var helt enkelt som en ängel utan vingar. 
 
Prins Emile of Sayn Wittgenstein, skrev att Katie i verkligheten var "a thousand times more lovely than her photograph" (se denna text, s.59). Och vidare: "I had before me a young lady of an ideal beauty, supple, elegant, and clad in most graceful drapery, with chestnut locks visible through her white veil. Her robe, trailing like that of an antique statue, entirely covered her naked feet. Her arms, of surpassing beauty, delicate, white, were visible to the shoulders. Their attachment to the body was finely statuesque ; and the hands, a little large, had long, tapering fingers, rosy to the ends." Och vidare längre fram: "And, to conclude, there was in this apparition the grace of a Psyche descended from her pedestal."
 
 J.M.Guppy vittnar också hänförd: "...whilst over her head and face a beautifully transparent veil fell, giving to the whole figure an appearance of grace and purity which is not easily conveyed by words." (i denna text, s.62 )
 
Florence Cook beskrev Katie Kings ansiktes utseende under en seans  "as looking white
and deathlike, while her eyes were fixed and staring, as if made of glass" (från denna text av Epes Sargent, s. 50).
 
Det står vidare i denna text att "Miss Cook, who as yet had not been entranced by the spirit,
said that the spirit's (Katie's) head and shoulders were materialized; but below, her form melted into thin air. Katie would be sometimes high up and sometimes low down, so that the bust nearly touched the floor, in which position she looked "most unearthly." It sometimes appeared as if a head were "wandering about with no legs or body, visible or invisible." (från denna text av Epes Sargent, s. 51)
 
Samma text på s. 50 har ett vittnesmål om att Katie King själv "knew she looked most unearthly".
 
Bl.a. Florence Marryat (ett av allt att döma trovärdigt vittne) fick bevittna hur Katie King dematerialiserades, mirakulöst, det är beskrivet av henne här, i Arthur Conan Doyles bok "A history of Spiritualism", Vol.1, från 1926.
 
Eugene Nus, bl.a. (Florence Marryat beskriver också något liknande), fick bevittna hur Katie King klippte tygbitar ur sin dräkt och gav åt seancedeltagarna, och hur hon sedan lappade hålen genom att klappa på tyget. Tyget blev helt återställt av klappningarna. Så gör bara "andar". Nus beskriver det i detta citat ut en av hans böcker. 
 
William Crookes skriver också i brevet "Spirit Forms" om hans son, som också skulle kunna räknas som primärvittne (då har vi minst fyra primärvittnen med vittnesmål, nämnda i skrift (10), dock har inte den fjärde skrivit något själv som jag kan hitta, hans vittnesmål återberättas av William Crookes):
 
"My eldest son, a lad of fourteen, who was sitting opposite me, in such a position that he could see behind the curtain, tells me he distinctly saw the phosphorus lamp apparently floating about in space over Miss Cook, illuminating her as she lay motionless on the sofa, but he could not see anyone holding the lamp."
 
Och till sist har vi det överväldigande beviset från händelsen då Katie King skulle ta farväl av alla seansdeltagarna och från Florence Cook, för att aldrig mera komma tillbaka till den fysiska världen, något som fick Florence Cook att gråta (11) (denna artikel skriver om det mot slutet). Man får en känsla av att detta inte är teater (Florence var inte tränad i skådespeleri), något det hade varit om Katie King hade varit en medbrottsling.
 
Vad blir min konklusion? Jo, att vi har så mycket forskningsmaterial (bl.a. sjutton primärvittnen i skrift, varav femton skrivit ner sitt vittnesbörd själv!) kring dessa seancer med Cook, att om någonsin "andevärlden" visade sig klart och tydligt i modern tid i Europa, så var det här. Men till syvende och sist står och faller det med vittnenas trovärdighet, ty vi har bara deras texter att tillgå, inga laboratorieexperiment som vi kan återupprepa. Och jag får ett intryck av Crookes' intellektuella hederlighet av allt jag läser. Och likaså är Florence Marryat, Eugene Nus och flera av de andra intellektuella, kända personer, som man har svårt att tro att de ljuger medvetet i sina skrifter, det skulle inte ha tjänat dem. Allt detta, plus att det hela blir absurt om vi skall föreställa oss hur det antagna bedrägeriet gick till, signalerar åt mig att här har en Uppenbarelse skett.
 
Vi har ett känt materialisationsmedium idag också, den nulevande David Thompson, som mediet Camilla Elfving (f.d. Camilla Persson) har skrivit om i boken "Den slutna kretsen. En sann berättelse om fysiskt mediumskap och liv efter döden" (2009). Om han är äkta (han har inte blivit fast för bedrägeri ännu), kan det bekräfta Florence Cooks äkthet. Helen Duncan (1897-1956) är ett annat tidigare känt materialisationsmedium med trovärdighet. Att änglar i kött och blod när allt kommer omkring verkat ha visat sig på jorden, är också ett indicium på att Cooks materialisation kan vara äkta, om dessa andra besök verkligen har skett, vilket man kan försöka bedöma (se mitt gudsbevis nr. 20 i (1) nedan).
 
Hade Napoleon eller drottning Victoria visat sig genom Florence Cook, i kött och blod, hade jag varit mer skeptisk än jag är till att en fullkomligt okänd brittisk kvinna från 1600-talet visar sig på en brittisk seans. Katie King sade dock att hennes far var en relativt känd pirat, Sir Henry Morgan, och att hennes rätta namn från jordelivet var Annie Owens Morgan. Hennes far Henry Morgan hade visat sig på andra seanser på 1800-talet i form av "John King". Katies uppgifter om sitt liv på jorden, av vilka vissa finns här (s.63), verkar realistiska.
 
Det "avslöjande" av Cook som den skeptiska litteraturen har påstått tog plats, har blivit utförligt diskuterat och utförligt vederlagt i den litteratur jag har på min Katie King-blogg, t.ex. i denna artikel (slutet) och denna text (slutet) av Florence Marryat.
 
Det är också värt att nämna att Katie Kings apparition, under de första seanserna där hon framträdde, började mycket fumligt, dåliga apparitioner av ibland bara enstaka kroppsdelar (ja, först bara en mask!), men att hennes apparition med tiden blev alltmera hel och full och vacker. Det talar också sitt tydliga språk. Det finns en hel historia här. Bedrägerier börjar inte så. Vittnesbörd om denna successiva historia finns bl.a. hos läkaren J.M.Gully (se denna text på s. 54).
 
Är fenomenet äkta, bestyrker det också min tes som jag framfört tidigare på mina bloggar, att "andevärlden" är materiellt fullt verklig (ingen okroppslig svävande existens), om ock en "andemateriell" verklighet. Det hela motsäger inte heller min tes att "andevärlden" finns och opererar med basen i mikrolivet, som vår makrovärlds mikro-motpol. Katie King bestod av atomer, himmelska atomer, men hur, är en stor gåta. De tygstycken som hon klippte ur sin dräkt för att ge till seansdeltagarna, upplöstes också efter en tid. Hennes hår, som hon också klippte stycken av och gav till seansdeltagare, sägs dock ha funnits kvar. Hennes hår återställdes genast efter att hon klippt bitar av det för att ge bort. 
 
 
 
 
(1) Se mitt gudsbevis nr. 20, om de änglar i kött och blod som Hjalmar Ekström och Sadhu Sundar Singh såg, i min lista över gudsbevis här.
 
(2) En beskrivning av några seanser hos Crookes i början av 1873, av Mr. J.C.Luxmoore, finns i tidskriften "The London Spiritualist" 15 maj 1873
 
(3) Dr. J. M. Gully, "formerly of Great Malvern, England, a thoroughly experienced physician and a careful investigator", skriver i denna text, på s. 54, och i denna text på s. 62-63 till Epes Sargent 20 juli 1874
 
(4) I denna text, s. 59-60
 
(5) I denna text, s. 60-61. George Sexton var 1875 och 1876 redaktör för den spiritualistiske tidskriften "The Spiritual Magazine", och det står om honom på denna sida att han var "a free thinker and atheist, who was converted to spiritualism and then abandoned it "because of its anti-Christian character"
 
(6) I denna text, s. 64-65. Dunphy, "a barrister and writer" och "a wellknown man of letters" från "The Morning Post", sägs ha bevittnat när Katie King dematerialiserades inför publiken när den ökända scenen med seansdeltagaren Mr. Volkmann tog plats i december 1873, då Volkmann tog tag i Katie King för att se om Florence Cook lurades, vilket ledde till en strid där två andra hindrade Volkmann med våld, och denne förlorade en del av sitt skägg i kampen. Uppgiften om detta finnsi mellersta texten på denna sida. Såhär skriver man på nämnda sida:
 
"In December 1873, Volckmann (who later married the medium, Mrs Guppy, who was  extremely jealous of Florence's success), was present at a seance and attempted  to seize Katie King. Two other sitters took hold of him (in the course of which,  he lost part of his beard) and prevented any serious damage occurring. Dunphy, a  barrister and writer, witnessed the event and said that Katie partly  dematerialized during the escapade. On examining Florence, she was still secure  with tape and a seal, as at the beginning of the seance."
 
(7) I denna text, s. 65-66, George Henry Tapp var medlem i "The Dalston Association of Inquirers".
 
(8) I denna text, s. 56-58. Coleman har kallats "The Father of English Spiritualists", och har skrivit verket "Spiritualism in America" 1861.
 
(9) Crookes skriver om en typisk seans: "The seance was held at the house of Mr. Luxmore, and the "cabinet" was a back drawing room, separated from the front room in which the company sat by a curtain. The usual formality of searching the room and examining the fastenings having been gone through, Miss Cook entered the cabinet." (i brevet "Florence Cooks mediumship")
 
(10) Egentligen har jag hittills hittat femton primärvittnen, nämnda i skrift, dock är tre i andrahand, Crookes' son och de två sista jag nämner här har inte skrivit något själv:
 
              Vittne nr. 14: Mediet själv, Florence Cook, bevittnade också materialisationen många gånger, och hennes vittnesmål  är anfört i skrift på flera ställen, t.ex. i denna text.
 
             Vittne nr. 15: det berättas om en Aksakoff, en rysk aristokrat, som bevittnade följande sak i Florence Cooks seanser:    "An example of the many testimonies given concerning  Florence Cook's mediumship is that of Aksakoff, a Russian aristocrat; he  reported how, when attending a seance, the Medium was bound 'with twined tape  and sealed knots', and her hands were brought behind her back and these were  also bound. Then, a lengthy piece of tape was fixed to her that was brought  outside from where she was sitting: this would indicate any movement by her.  After a short period, and light from a lamp being present, they saw 'a human  figure standing upright... it was completely clad in white...That was  Katie...All the time the sitting lasted Katie chattered away with the sitters'.  Katie asked whether there were any questions and Aksakoff asked to see Florence;  Katie invited him to where Florence sat and on not being able to see her  adequately was told by Katie to use the lamp. He did so and there was Florence,  'in a deep trance... sitting on a chair, with both her hands bound fast behind  her back'" (från mellersta texten på denna sida)
 
 
(11) "She (Katie King, min anm.) then appeared tired, and said reluctantly that she must go, as the power was failing, and bade farewell in the most affectionate way. The sitters all wished her God speed, and thanked her for the wonderful manifestations she had given. Looking once more earnestly at her friends she let the curtain fall and she was seen no more. She was heard to wake up the Medium, who tearfully entreated her to stay a little longer, but Katie said, 'My dear, I can't. My work is done. God bless you,' and we heard the sound of her parting kiss. The Medium then came out among us, looking much exhausted and deeply troubled." (från boken "The proof palpable of immortality", kap.8, s. 105, av Epes Sargent) 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela